Palivový filtr – co to je a kdy je potřeba jej vyměnit?

- Komerční sdělení -aktuality

Palivový filtr chrání motor před nečistotami, které snižují účinnost palivového systému. Kontrolujeme, co může vyplynout z nedbalosti při jeho výměně.

Pojďte se s tedy společně s nám podívat, co to palivový filtr je, k čemu slouží a kdy je čas jej vyměnit.

Tip: Pánové nezapomeňte, že auta nejsou jenom pro mužský. Některé tipy na údržbu auta by měla znát každá žena. A proto se snažte své partnerky začlenit do údržby, ať už se jedná o výměnu palivového filtru nebo přezutí pneumatik.

Co je palivový filtr a k čemu slouží?

Palivový filtr je prvek vyrobený z plechu odolného vůči korozi a mechanickému poškození. Jak již název napovídá, úkolem palivových filtrů je jeho čištění. Benzín i nafta jsou filtrovány, i když nečistoty v palivu jsou nebezpečnější pro dieselové motory.

Palivový filtr čistí palivo od všech nečistot, o kterých často ani nevíme, že můžou být pro naše vozidlo ohrožující. Ignorování pravidelné výměny palivového filtru může vést k vážným závadám, včetně poškození vstřikovačů, vzduchu v palivovém systému a koroze samotného motoru. Palivový filtr je velice důležitou součástí auta.

Avšak ani pravidelnou výměnou palivového filtru se nevyhneme občasného vniku nečistot do systému vozu. Mohou být například důsledkem tankování nekvalitního paliva na čerpací stanici. A co hůř, úplný klid nezaručí ani tankování na osvědčených značkových stanicích.

Srážení vody v důsledku často se měnících teplot může vést k tvorbě rzi v palivové nádrži. Ta se zase může dostat do palivového systému. Proto je potřeba pravidelně vyměňovat filtr, který palivo čistí. Stejně jako ostatní filtry v našem voze.

Palivový filtr zastaví mimo jiné:

  • pevné nečistoty (písek, hlína, rez, kovové částice),
  • voda vytvořená z páry,
  • pryskyřičné částice vznikající v důsledku oxidace motorové nafty.

Typy palivových filtrů

I když pouzdro palivového filtru může být podobné, jednotlivé produkty se výrazně liší. Nejprve je třeba zvážit rozdíly mezi filtry v dieselových a benzínových automobilech:

  • Palivový filtr benzín – Čistí palivo od nečistot 10 mikrometrů nebo větších. Obvykle se zde používá průtokový palivový filtr.
  • Palivový filtr dieselový – zachycuje pyl o velikosti až 3 mikrometry. Často se jedná o šroubovací filtr nebo palivový filtr s odlučovačem vody a sedimentační nádrží.

Jak poznat ucpaný palivový filtr?

Prvním příznakem zaneseného palivového filtru je pokles výkonu motoru nebo problém se startováním jednotky. Zvyšuje se také spotřeba a je cítit nepříjemný zápach oleje, někdy také kouř z výfukového potrubí.

Příznaky se zhoršují s rostoucím znečištěním. Znečistění může vést k vážným poruchám jako jsou např. poškození vstřikovačů, vysokotlakých čerpadel nebo pístů, koroze motoru, vzduch v palivovém systému.

Tip: V případě, že vám auto vypoví během cesty, je obzvlášť důležitá bezpečnost. Víte, jak se chovat při nouzovém stání na dálnici?

Jak vybrat palivový filtr?

Kryt palivového filtru může být z hlediska kvality takového produktu zavádějící. Účelem palivového filtru je zachycovat nečistoty a jeho filtrační vlastnosti závisí na druhu a množství materiálu uvnitř.

Nejprve bychom měli zkontrolovat, zda se jedná o originální výrobek. Pokud se bude jednat o levný autodíl v ceně několika set korun, může vá takovéto šetření vyjít draho. Pokud chceme ušetřit, můžeme se rozhodnout pro dobrou náhradu od renomovaného výrobce dílů. Pokud si nejsme jistí kvalitou vybraného produktu, je vhodné se poradit s technikem či automechanikem.

Nejlevnější padělky obsahují mnohem méně filtračního materiálu a jsou celkově méně kvalitní. To má za následek méně účinnou filtraci. Tím se do systému dostávají nečistoty, částice kovu a rzi a u dieselových motorů také voda.

Ceny palivového filtru jsou tak nízké, že stojí za to se zajímat pouze o produkty renomovaných výrobců palivových filtrů jako jsou Mann-Filter, Filtron, Knecht, Bosch či Fiaam. V současnosti mají nejlepší filtry těchto značek filtrační kapacitu 65 až dokonce 99 procent.

Palivový filtr musí také být vhodný pro naše auto. Vybíráme jej na základě motoru, jeho provozních podmínek a systému vstřikování. Pokud zvolíme špatné díly, vystavujeme se vážnému a nákladnému poškození na opravu.

Při výběru je nejlepší vycházet z katalogů výrobců. Díky nim najdeme doporučené filtry pro jakýkoliv model značek BMW, Toyota, Audi, Peugeot, Ford, Opel, Mazda a dalších

Kdy vyměnit palivový filtr?

Výměna palivového filtru by měla být v souladu s doporučeními výrobce, která naleznete v návodu. Nejčastěji je potřeba vyměnit každých 30-60 tisíc. km, i když u japonských aut je interval výměny často i 120 tisíc km.

Musíme však pamatovat na to, že palivový filtr zachycuje nečistoty po celou dobu chodu motoru – i když stojíme v dopravní zácpě. Proto se vyplatí jej vyměnit o něco dříve, než uvádí výrobce.

Vzhledem k tomu, že cena výměny filtru je nízká, rozhodují se pro ni zejména majitelé dieselů jednou ročně. To je dobrý nápad, zvláště pokud se palivový filtr nafty vyměňuje před zimní sezónou. Budeme tak mít jistotu, že se ve filtru nebude hromadit voda, která může znesnadnit startování motoru.

Takto častá výměna není nutná, pokud zvolíme naftový palivový filtr s ochranou (např. palivový filtr s vodním čidlem nebo zátkou pro vypouštění přebytečné vody). Pokud jej před zimou nevyměníme, měli bychom v něm alespoň odstranit nahromaděnou vodu.

Palivový filtr by se měl častěji měnit také u vozů s turbodmychadlem a moderním vstřikovacím systémem. To platí zejména pro vozy používané převážně v městských oblastech. V takové situaci se vyplatí jej vyměnit každý rok, maximálně jednou za dva roky.

Totéž platí pro motory vybavené instalacemi LPG. V tomto případě by výměna palivového filtru měla probíhat dvakrát častěji než obvykle.

Výměna palivového filtru. Jak to udělat správně?

Palivový filtr si můžeme vyměnit sami. Je však lepší nechat to udělat odborníka. Stejně jako samotný díl se i ceny výměny palivového filtru pohybují na úrovni několika stovek korun. Není to moc a tak většina řidičů nechá výměnu filtrů na profesionálech při jedné z návštěv servisu. Pamatujte, že výměna svépomocí může skončit poškozením palivového systému.

Výměna palivového filtru vyžaduje provedení určitých úkonů. Palivové potrubí musíme zapojit tak, aby nedošlo k záměně směru proudění. Je také důležité správně zajistit, aby nedocházelo k netěsnostem. Po výměně si musíte pamatovat na správný postup při startování motoru.

U starších dieselů je navíc nutné systém také odvzdušnit. To vyžaduje správné nástroje a samotné umístění filtrů je také často problémem.

Výměna palivového filtru – benzín

Kromě doporučených intervalů by měl být filtr vyměněn také v případě zásahu do napájecího systému. Spočívá v stlačení gumových konců drátů a odstranění pásky z nich. Poté je třeba vytáhnout starý filtr, vložit nový díl a poté celé znovu sestavit. V první řadě si musíme dát pozor na směr proudění paliva, k čemuž nám pomohou šipky na pouzdře.

Je mnohem obtížnější nebo nemožné vyměnit palivový filtr sami, když je v nádrži. Pak k tomu potřebujeme speciální klíče.

Po výměně filtru otočíme několikrát klíčkem v zapalování do polohy zapalování. Díky tomu čerpadlo naplní systém benzínem pod správným tlakem. V některých autech je také potřeba odvzdušnit palivový systém.

Výměna palivového filtru – diesel

U vozů se vznětovým motorem jej před montáží filtru naplníme čistou naftou. Poté odvzdušníme palivový systém.

  • Starší diesely – u řadových, rotačních nebo nízkotlakých systémů vstřikování do předkomory je nutné použít speciální čerpadlo. Má tvar pryžové housenky a je umístěn na palivovém potrubí nebo na tělese filtru. Čerpadlo musí být stlačeno, dokud se systém nenaplní palivem.
  • Moderní diesely – v systémech s jednotkovými vstřikovači nebo common rail stačí držet klíček v zapalování v poloze zapalování. Po nastartování motoru se vyplatí udržovat jej ve zvýšených otáčkách cca 2000 ot./min. Tím se odstraní vzduch zbývající ve filtru a palivovém systému.

Před výměnou můžeme zkusit palivový filtr vyčistit. Cena této součástky je však tak nízká, že se jedná o zřídka prováděný zákrok. Zvlášť když k tomu potřebujeme relativně složitý zásah.

Souhrn

Jak vidíte, palivový filtr je důležitou součástí systému vozu. I když je často opomíjen, výrazně ovlivňuje životnost vstřikovacího systému. Nejdůležitějším úkolem palivových filtrů je jejich čištění. Pokud však jeho výměnu zanedbáme, může to skončit vážnými problémy, včetně poškození vstřikovačů nebo koroze motoru.

Protože nové díly jsou levné a výměna stojí několik stovek korun, je nejlepší svěřit to mechanikovi. Samotný filtr by však měl být originální a pocházet z nabídky renomovaných výrobců dílů.

Tomáš Konieczny, obsahový a SEO specialista

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek