Data z aut jsou velký byznys. Automobilky ho chtějí celý pro sebe

- Komerční sdělení -aktuality

Pojišťovny chtějí data získávaná z aut a napadla monopol automobilek. Unie zvažuje, jak by se s nimi mělo korektně nakládat.

Auta o sobě vysílají stále více dat. Řidiči je vidí v aplikacích, automobilky je poctivě sbírají a chtějí s nimi obchodovat.

Auta o sobě předávají stále více dat. Již v roce 2018 bylo podle údajů, zveřejněných Evropskou unií (EU) více než 85 procent aut připojených na internet. A všechna posílají vybraná data automobilkám, přičemž nikdo přesně neví, co ty s nimi dělají a hlavně plánují dělat. Počet na internet připojených aut bude přitom raketově růst, stejně jako množství údajů, které odesílají o svém stavu, poloze, pohybu, rychlosti a využívaných online službách.

Podle odhadů analytiků se jen do roku 2025 přiblíží počet aut připojených na internet v Evropě, USA a Číně půlmiliardové hranici a koncern General Motors například očekává, že příjmy ze softwaru a online služeb porostou do roku 2030 téměř o 50 procent ročně.

Pokud vás zajímá, co všechno si o vás auta „pamatují“ jaká data předávají automobilkám a co se s nimi „v šedé zóně“ téměř bez regulaci děje dál, přečtěte si níže uvedený článek, kde jsme se tomuto tématu podrobně věnovali.

Veškerá data z aut sbírají jejich výrobci, kteří si je i žárlivě hlídají a protože v nich vidí obrovský obchodní potenciál, nechtějí se o ně s nikým dělit. Avšak zájemci o ně se už začínají hlásit. Asi nepřekvapí, že k nim patří hlavně pojišťovny a autoservisy. Ty používají vcelku logický argument, že zdrojem těchto dat jsou auta v soukromém majetku řidičů, a proto o tom, co se s nimi bude dít dál, by měli rozhodovat samotní řidiči a ne automobilky.

Překáží jim i to, že pokud automobilky mají monopolní přístup k datům, tak zároveň přesně vidí i to, jaké placené služby třetích stran jejich majitelé využívají, co by mohlo vést k nefér chování – například by obdobné služby nabízely cíleně konkrétním předplatitelům levněji.

„Je třeba tuto oblast regulovat, nelze ji nechat výlučně v rukou výrobců aut,“ cituje server Automotive News Nicolase Jeanmarta z evropského sdružení národních pojišťovacích asociací Insurance Europe, které má téměř čtyři desítky členů. „Každý řidič by měl mít možnost rozhodnout se, jak se svými daty naloží a zda je chce sdílet s externím subjektem, například s pojistitelem,“ doplnil Jeanmart.

blue sports car driving on racetrack, photorealistic 3d render, generic design, non-branded

Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA) se k této iniciativě staví rezervovaně. Nepopírá, že automobiloví výrobci v Evropě se zavázali poskytnout přístup k datům, generovaným automaticky automobily i třetím stranám, ale varuje, že nekontrolovaný přístup by vedl ke zvýšenému riziku kybernetického ohrožení aut, k ohrožení osobních citlivých údajů a obecně k ohrožení soukromí jejich majitelů.

Ke sporu již zaujala postoj i Evropská unie, která v podstatě dala za pravdu společnostem, požadujícím zrušení faktického monopolu automobilových výrobců na data generovaná „online“ automobily a spustila oficiální veřejnou diskusi o možných pravidlech k zajištění spravedlivého přístupu k údajům řidičů.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek